Vad betyder KYC (Know Your Customer)?

Kanske har du stött på förkortningen KYC och undrat vad den står för? Eller så vet du vad den står för och vill veta mer? Vi tänkte här reda ut detta populära begrepp.

Så, vad betyder KYC (Know Your Customer)?

Det enkla svaret är att KYC står för Know Your Customer. Vad detta sedan står för går vi in på nu:

KYC har blivit ett effektivt verktyg för företag som vill kolla upp identiteten på potentiella kunder, samt undersöka eventuella risker för ekonomisk brottslighet som kan finnas med denne.

Det har alltså blivit ett verktyg som hjälper till att avslöja om ens kunder (eller potentiella kunder) kan tänkas vara del av illegal verksamhet, terrorism, penningtvätt eller andra olagliga affärer. Att avslöja detta är av självklara anledningar av stor betydelse både för samhället och för det egna företaget. Genom att ”lära känna” sin kund och deras syfte med affärstransaktioner, vilket är det KYC innebär, kan man uppnå detta.

Vad innebär KYC ( Know Your Customer) mer konkret?

1. Tydlig riskreducering.

2. Förstärkt tillit och säkerhet i ert företag.

3. Efterlevnad av nationella lagar och regler.

Bakgrundskontroller är en effektiv åtgärd

När ett företag eller en institution bestämt sig för att använda KYC som verktyg för att minska risker och öka säkerheten finns det några viktiga punkter att fokusera på:

1. Kundidentifikation.

2. Identitetsverifiering.

3. Analys av affärsrelationer.

4. Övervakning av transaktioner.

5. Utbildning och medvetenhet.

Vi på ToFindOut berättar gärna mer om detta och om hur vi kan hjälpa er med dessa frågor. Kontakta oss för att få mer information.

Psst – du vet väl om att vi är medlemmar i BKF (Bakgrundskontrollföretagen)? En branschorganisation för oss som gör rättssäkra och transparenta bakgrundskontroller. Tillsammans har vi tagit fram etiska riktlinjer, god sed och GDPR-praxis, allt för att värna om den seriösa branschen.

Bakgrundskontroller