Jenny Berge är vd:n på SalesOnly som menar att bakgrundskontroller är ett nödvändigt steg för att säkra högkvalitativa rekryteringar – ingenting man kan prioritera bort för att få en snabbare rekryteringsprocess.
– Så bråttom att man inte hinner med en bakgrundskontroll kan det aldrig vara och konsekvenserna av att man slarvar kan bli förödande, säger hon.
SalesOnly är ett specialistbolag inom Wise-koncernen som arbetar med rekrytering och uthyrning av alla roller inom säljyrket. Jenny Berge är vd på bolaget och har varit med om mycket under de senaste åren.
– När pandemin kom blev jag tvungen att säga upp 60% av min personal. När allt rasade bestämde jag mig för att det viktigaste var att jag var tydlig och transparent i min kommunikation. Istället för att permittera de som var kvar körde vi full produktivitet mot marknaden och fanns där för våra kunder trots att de inte hade behov av rekrytering just då. Alla har varit med på tåget och det har skapat en fantastisk gemenskap och en känsla av “det här ska vi lösa”. Detta, tillsammans med andra insatser, ledde till att 2021 blev vårt bästa år sedan vi startade SalesOnly 2010, berättar Jenny stolt.
Kvalitet är ledordet
I sin nisch är SalesOnly det enda rekryteringsbolaget som samarbetar med en forskningsinstitution (Mercuri International Research). Allt de gör är evidensbaserat och alla medarbetare är certifierade i enlighet med den senaste forskningen inom försäljning. Ledordet de jobbar efter i all rekrytering är kvalitet.
– Det finns många sätt att säkerställa kvalitativa rekryteringar, men jag vill verkligen slå ett slag för bakgrundskontroller. Vi är mycket nöjda med vårt partnerskap med ToFindOut, som hjälper oss att göra en objektiv bedömning för att kunna se om det finns ett avvikande beteende som kan innebära en risk för uppdragsgivaren. För oss är bakgrundskontroller en kvalitetsstämpel och en självklarhet, säger Jenny.
Transparens mot både kandidat och uppdragsgivare
Transparensen mot både uppdragsgivare och kandidat är av yttersta vikt vid en bakgrundskontroll, menar Jenny. SalesOnly är mycket noggranna med att berätta för kandidaten att en kontroll kommer att göras, både vid mötesbokningen och i den första intervjun. Anledningen till det är att de vill ge kandidaten en möjlighet att kunna berätta själv om det kommer att dyka upp något i rapporten.
– Att något är avvikande i en kandidats bakgrundskontroll behöver inte vara något dåligt. Det kan hända saker i människors liv som gör att situationer uppstår och det betyder inte att man inte ska kunna gå vidare. Sedan berättar vi inte för uppdragsgivaren om vi har hittat en avvikelse, utan vi uppmuntrar kandidaten att berätta det själv.
Bakgrundskontroller är ett omdiskuterat ämne. Hur hanterar ni det?
– För mig handlar det om hur man sköter processen. ToFindOut utbildar oss kontinuerligt i hur vi ska träna på retoriken så att vi inte ska trampa i klaveret. Vi har vunnit flera affärer på att vi har en så genuin process, det skapar en trygghet för både kund och kandidat.
Förklara – varför är det så viktigt att göra en bakgrundskontroll?
– SalesOnly vill vara bolaget som levererar en skyhög kvalitet i allt vi gör. För oss är bakgrundskontroller en garant gentemot våra kunder. Det är också ett sätt att kvalitetssäkra våra processer, men också det vi säljer och levererar – det vill säga bra kandidater som kan driva bolagets verksamhet framåt. Det är även en trygghet för våra kandidater att kunn känna att vi arbetar kvalitativt hela vägen i våra processer
Skyndsamma rekryteringsprocesser ingen anledning att slarva
När världen nu åter går tillbaka till vardagen efter en lång tid av pandemi och uppsägningar befinner vi oss i kandidatens arbetsmarknad. Många rekryteringsprocesser snabbas på och viktiga steg som bakgrundskontroller hoppas över för att spara tid. För SalesOnly har detta aldrig varit ett alternativ.
– Så bråttom att man inte hinner med en bakgrundskontroll kan det aldrig vara och konsekvenserna av att man slarvar kan bli förödande. När man jobbar med oss kan man inte välja bort bakgrundskontroller, och om en av våra kunder ändå väljer att anställa en kandidat utan att en bakgrundskontroll är slutförd friskriver vi oss från avtalet. Att strunta i bakgrundskontroller är bara dumheter, avslutar Jenny Berge.
Läs fler kundintervjuer:
– SISAB – ”Vi är ett kommunalt bolag vars verksamhet har fokus på att ge barn och unga en trygg skolmiljö”
– ”Våra storkunder delade erfarenheter av bakgrundskontroller”