Att en kris är en möjlighet är visserligen en trött plattityd. Men att vi aldrig är så kreativa som när vi landat i vår nya kontext och ställt om kompassen är ett faktum.

Alla tillväxtresor kantas av oförutsedda händelser. Att gå från startup till scaleup, till att bli nordiskt ledande i sin nisch är just det – en resa. Som ledare ställer det krav på oss. Det finns saker vi aldrig får tappa, eller sluta värna om. Lyhördheten, närheten till beslut och det outtröttliga arbetet mot visionen, mot målet. För oss, och för mig, handlar det om drivet mot att tillsammans skapa trygga arbetsplatser.

Innan vår värld förändrades hade vi precis tagit stora kliv mot en än mer digital organisation. Hälften produktbolag, hälften tjänstebolag – med ett hjärta av teknik. “Alla medarbetare på ToFindOut ses mer eller mindre som produktutvecklare”, sa Sandra Piper på ADA Digital, i samband med rekryteringen av vår nya CTO, Murat Sabotic. Vi knappade in adressen på GPS:en, la i en högre växel och gasade.

Jag testades positivt för covid-19 efter sportlovet i Italien. Det ställde mycket på sin ända, givetvis. Till en början trodde jag att det innebar att vi skulle röra oss bakåt. Med facit i hand ser jag att den disruptiva krisen istället vässat våra processer, fört oss närmare varann och drivit innovation.

Fas 1: Respond

Vi tar det från början. Som så många andra ställde vi om snabbt. Höj- och sänkbara bord hämtades till hemmakontor, digitala rutiner för internkommunikation implementerades och tydliga processer för leverans och kundkommunikation fastställdes. Klockan tre-fikat på Teams blev en helig lägereld att samlas kring.

Det svåra var aldrig leveransen. Tvärtom. I och med att våra processer redan var digitala och kan de i sak utföras var som helst. Utvecklingsteamet kan bygga vår produkt på distans – att skriva kod går bra även bortom kontorsplatsen.

Fas 2: Rebound

Det utmanande var att fatta läget, orientera sig och ställa om mentalt efter att det basala var på plats. Istället för att nöja oss vid att ha säkrat ett första stadie pausade vi en millisekund och reflekterade. Om vi nu ändå kastat upp så mycket i luften – varför inte fortsätta? Varför inte lägga ett kritiskt öga vid varje process och projekt.

Vi såg en chans att skapa ett helt nytt normal – och vi tog den.

Fas 3: Reinvent

På bara några veckor har vi effektiviserat en stor del av våra processer. Vi har skapat kortare beslutsvägar, slimmat ned vårt fokus och bjudit in djävulens advokat till bordet oftare, varje dag faktiskt. Vi har lärt oss vad essensen av samarbete är och vi har inte gett oss förrän vi har skapat sammanhållning trots distansen.

Tillsammans med våra kunder har vi även kritiskt granskat hela kandidatupplevelsen inom bakgrundskontrollprocessen. Om kontakten mellan arbetsgivare och kandidat sker helt digitalt, vilka nya krav ställer det? För att värna om tilliten och skapa än mer förtroende har vi förfinat användarupplevelsen för kandidaten och utökat möjligheterna för specialanpassad korrespondens.

När vi nu rör oss framåt är det som en fokuserad, sammanhållen grupp och med en tjänst och produkt som överlevt tack vare digitaliseringen.

Och coronan? Mina symptom var tämligen milda och övergående. Jag är friskförklarad sedan länge. För mig personligen har pandemin snarare fungerat väckarklocka. Tänk vad snabbt vi kan förändra det vi tror är fundament, hur snabbt vi kan innovera. Det tar jag med mig in i eftertiden.

Birgitta Edlund, vd, ToFindOut