Det går alltid fort när nyheter delas och drevet går, men få saker sprids med sådan entusiasm som när globala företag gjort bort sig. Vet du vem du handlar med?
Det är dyrt att inte lägga alla korten på bordet, och kanske ännu dyrare att inte ha några kvar på handen. Därtill har ytterligare några i olika sammanhang anklagats för att bidra till finansiering av terrororganisationer, social dumpning, barnarbete, miljöförstöring eller penningtvätt.
Väldigt sällan är det en uttalad strategi att hamna i de här sammanhangen. Men den lavin av effekter som kan utlösas när bristfällig information leder till tveksamma samrören är inte att underskatta. Det riskerar att underminera ditt bolags trovärdighet och rykte. Förutom att tappa kunder och medarbetare riskerar ni också att få leva med en medial skamfläck i toppen av sökresultaten för all framtid. Internet glömmer aldrig.
Utvecklingen går mot en harmonisering av internationella regelverk för bekämpning av korruption, penningtvätt och bestickning. Därtill ökar konsumenternas krav på företagens sociala ansvar och att de ska kunna försvara sitt etiska agerande genom hela affärskedjan. För konsumenterna handlar inte hållbarhet längre om huruvida ni källsorterar på kontoret eller inte: det förväntas att ni aktivt bidrar till att göra världen lite bättre.
Detta ställer högre krav på alla företag – oavsett om det gäller samgåenden, börsnoteringar eller egna satsningar på produktion, utveckling och export.
Vem och vilka gör du egentligen affärer med?
ToFindOut kan hjälpa dig ta reda på det.
Vi hjälper dig söka upp och identifiera risker som en vanlig Due Diligence-process inte hittar. Våra rapporter ger dig bättre beslutsstöd vid avtal och samgåenden, men tjänar även som underlag för att säkerställa att ni inte omedvetet bidrar till penningtvätt, korruption eller oetiska affärsprocesser.