ToFindOuts Allmänna villkor

TOFINDOUTS ALLMÄNNA VILLKOR

1. ALLMÄNT
1.1 Dessa villkor gäller, om inget annat avtalats, för Kundens användning av de tjänster som tillhandahålls av ToFindOut AB, organisationsnummer 556720-7500 (”ToFindOut”), inom ramen för de specificerade tjänsterna i bifogat avtal, överenskomna tjänster i Kundportalen eller motsvarande uppdragsbekräftelse.
1.2 Vid köp av tjänst anses Kunden ha tagit del av och accepterat dessa villkor om ingen skriftlig invändning görs inom två (2) arbetsdagar från mottagandet av dessa.
1.3 Kunden och ToFindOut benämns i dessa allmänna villkor var och en för sig som ”Part” och gemensamt som ”Parterna”. Den person som bakgrundskontrollen avser och vars personuppgifter behandlas benämns i dessa allmänna villkor som ”Individen”.

2. UPPLÅTELSE OCH RÄTTIGHETER
ToFindOut upplåter till Kunden en icke-överlåtbar rätt att under detta avtals giltighetstid för internt bruk avropa tjänsterna i enlighet med dessa villkor och avtalets lydelse.

3. UPPDRAGETS GENOMFÖRANDE
3.1 Uppdraget ska utföras med omsorg, i enlighet med gällande svensk lagstiftning och god bakgrundskontrollsed utformad av branschföreningen Bakgrundskontroll¬företagen, samt på ett i övrigt fackmannamässigt sätt.
3.2 Parterna ska i god anda samarbeta och samråda vid uppdragets genomförande.
3.3 Kunden ska ge ToFindOut tillgång till den information och det underlag som är erforderligt för uppdragets genomförande. Eventuella fullmakter som kan komma att krävas vid verifiering tillhandahålls av ToFindOut.
3.4 Som del av en bakgrundskontroll kan ToFindOut inhämta och vidareförmedla en kreditupplysning avseende Individen. En kreditupplysning inhämtas endast om Kunden har ett legitimt behov av detta. Kunden ansvarar för att säkerställa att ett legitimt behov av en kreditupplysning föreligger, om en sådan kontroll ingår i bifogat avtal, överenskomna tjänster i Kundportalen eller motsvarande uppdragsbekräftelse.
3.5 Avtalad leveranstid räknas från och med den arbetsdag då Individens godkännande av bakgrundskontrollen har kommit ToFindOut tillhanda, om detta sker senast kl. 10:00. I annat fall räknas leveranstiden från och med följande arbetsdag.
3.6 Leverans av rapporten sker inom den mellan parterna avtalade leveranstiden, förutsatt att ToFindOut erhåller efterfrågad information. Kunden är dock medveten om att ToFindOuts informationsinsamling och rapportering är beroende av myndigheters och institutioners servicegrad, öppettider och handläggningstider, samt att myndigheter och institutioner uppger korrekt och fullständig data. ToFindOut kan därför inte hållas ansvarigt för eventuella leveransförseningar, begränsningar eller konsekvenser, eller för eventuella ofullständiga eller inkorrekta uppgifter, som är en följd av sådana myndigheters eller institutioners verksamhet (inklusive brister i verksamheten).
3.7 De olika uppgifterna i en bakgrundskontroll samlas in med specifika datum- och tidsstämplar. Eftersom rapporten alltid levereras efter detta datum och klockslag, innebär detta att fakta kan ha ändrats eller tillkommit hos källorna efter datainsamlingen, men innan leverans till Kund.
3.8 Om ToFindOuts researchuppdrag avbryts av Kunden efter det att ToFindOut har tillhandahållits Individens godkännande av bakgrundskontrollen samt att researcharbete har påbörjats utgår full debitering. ToFindOut äger definitionen av detta.
3.9 Efter slutförd leverans till Kunden ges Individen alltid tillgång till en rapportkopia senast inom tolv (12) timmar.
3.10 Rapporten och samtliga personuppgifter om Individen raderas hos ToFindOut i sin helhet 14 dagar efter fullgjord leverans, d.v.s. när den individuella rapporten eller resultatet av projektet har gjorts tillgänglig för Kunden i användarkontot eller på annat avtalat sätt. Radering av rapporten sker oaktat om Kunden tagit del av rapporten eller inte.

4. ANVÄNDNING
4.1 Tjänsterna får endast användas av Kundens behöriga användare.
4.2 Kunden får inte, utöver vad som krävs för Kundens egen användning av tjänsten, överlåta, upplåta eller på annat sätt sprida användarbehörigheterna till ToFindOuts system.
4.3 Tjänsterna och rapporten som tas fram efter genomförd bakgrundskontroll är endast avsedd för Kundens interna bruk. ToFindOut tar inget ansvar för rapporten i förhållande till tredje man, och Kunden förbinder sig att hålla ToFindOut skadeslös från anspråk och/eller krav som framställs av tredje man med anledning av densamma.
4.4 Vidareförmedling av innehåll ur rapporten är inte tillåten, annat än om detta är nödvändigt för att uppfylla tvingande lagstiftning eller för att Part ska kunna tillvarata sina rättigheter enligt dessa villkor.
4.5 Vid hantering av rapporten är Kunden skyldig att iaktta de villkor som anges i tillhörande dokumentation och andra instruktioner som tillhandahålls av ToFindOut.
4.6 ToFindOut förbehåller sig rätten att registrera, spara och föra statistik över Kundens inloggningar avseende tjänsten.
4.7 ToFindOut har rätt att utföra anonyma enkätundersökningar/uppföljningar med de Individer som har genomgått en bakgrundskontroll via ToFindOut. Enkäten, som är frivillig att svara på, skickas till Individen i samband med att alla personuppgifter i rapporten raderas, se avsnitt 3.11.
4.8 ToFindOut är inte ansvarigt för innehållet i det material som Kunden själv tillhandahåller via sitt användarkonto.
4.9 ToFindOut har rätt att avsluta Kundens användarbehörigheter och radera tillhörande information. Radering sker endast om ToFindOut har pausat tjänsten och informerat Kunden minst tolv (12) timmar dessförinnan.

5. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
5.1 Personuppgiftsansvaret för behandlingen av Individens personuppgifter i samband med en bakgrundskontroll är allokerat enligt följande:
(a) Från mottagandet av Individens godkännande till bakgrundskontrollen, under genomförandet av bakgrundskontrollen, och fram till leverans av rapporten till Kunden är ToFindOut separat personuppgiftsansvarig.
(b) Efter leverans av rapporten till Kunden är vardera Part självständigt personuppgiftsansvarig för sin egen behandling av Individens personuppgifter. ToFindOuts personuppgiftsansvar upphör vid radering av rapporten, se avsnitt 3.11. Detaljerad information om ToFindOuts behandling av personuppgifter finns i ToFindOuts vid var tid gällande integritetspolicy, tillgänglig på https://tofindout.se/sv/personuppgiftspolicy/.
5.2 Personuppgifter som ToFindOut har erhållit från Kunden behandlas i enlighet med tillämplig och gällande lagstiftning och ToFindOuts integritetspolicy.
5.3 Överföring av personuppgifter till tredjeland sker endast i det enskilda fallet när bakgrundskontroll utförs i det aktuella landet. ToFindOut säkerställer att alla personuppgifter som överförs till tredjeland utanför EU-kommissionens lista över länder med adekvat skyddsnivå behandlas med lämpliga skyddsåtgärder, t.ex. genom ingående av EU-kommissionens framtagna standardavtalsklausuler.
5.4 Laglig grund för ToFindOuts behandling av personuppgifter i samband med en bakgrundskontroll är tredjeparts (Kundens) berättigade intresse av utförandet av en sådan kontroll. Kunden ansvarar för att ett sådant berättigat intresse för genomförandet av bakgrundskontrollen föreligger, inbegripet den behandling av personuppgiftsbehandling som utförs till följd därav (av såväl Kunden som ToFindOut), inklusive valet av servicepaket i bakgrundskontrollen. Kunden ansvarar även för att dokumentera en sådan intresseavvägning och ska vid ToFindOuts begäran tillhandahålla en kopia av denna.
5.5 Kunden ska informera Individen om varför en bakgrundskontroll kommer att genomföras och vilka uppgifter som Kunden delar med ToFindOut. ToFindOut tillhandahåller Individen en länk till sin vid var tid gällande integritetspolicy.
5.6 ToFindOut behandlar endast de personuppgifter som respektive land tillåter. Detta innebär att rapportinnehåll kan avvika från angivna specifikationer.

6. SEKRETESS
All information mottagen från den andra Parten, som rimligen kan betraktas som konfidentiell, ska av den mottagande Parten hanteras som om det vore Partens egen konfidentiella information, och alltid med försiktighet.

7. FEL ELLER BRISTER
Om fel eller brister föreligger hos ToFindOut vilket omöjliggör för Kunden att avropa tjänsten via sitt användarkonto, e-post eller telefon och om ToFindOut efter inte avhjälpt sådant fel inom tio (10) arbetsdagar från Kundens skriftliga (epost) reklamation, har Kunden rätt att med omedelbar verkan säga upp detta avtal. Denna uppsägningsrätt förutsätter dock att avvikelsen är av väsentlig betydelse för Kunden och att Kunden har avropat tjänsten i enlighet med ToFindOuts meddelade föreskrifter.

8. Prisjustering
Samtliga priser är fasta under avtalets första period till dess att ett helt kalenderår förflutit därefter justeras de avtalade priserna en gång per år. Priserna ändras i överensstämmelse med förändringen enligt det av SCB-publicerade Labour Cost Index för tjänstemän, (LCI tjm) preliminärt index SNI2007-kod J (informations- och kommunikationsverksamhet).

9. ANSVAR OCH ANSVARSBEGRÄNSNING
9.1 Part ansvarar vid brott mot detta avtal för direkt skada som Part förorsakat den andra Parten.
9.2 ToFindOuts ansvar under detta avtal är begränsat till den ersättning för bakgrundskontroller som Kunden erlagt till ToFindOut under de senaste tolv (12) månaderna innan den händelse som gav upphov till Kundens krav.

10. FORCE MAJEURE
Part är inte ansvarig gentemot den andra Parten för omständigheter utanför Partens kontroll om det föreligger force majeure hos denne eller dennes leverantörer, innefattande krig och mobilisering, pandemi, civil oro, naturkatastrofer, lockout eller annan arbetskonflikt, brist på naturtillgångar, brand, skada på utrustning som används, ändrade myndighetsbestämmelser, myndighetsingripande, avbrott av den allmänna samfärdseln, innefattande energiförsörjning, datavirus, import- och exportförbud samt andra förbud utanför en Parts kontroll.

11. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
Tjänsten och dess innehåll tillhör ToFindOut AB. Tjänstens innehåll inkluderar, men är inte begränsat till texter, layouter, logotyper, källkoder, typsnitt och därtill hörande rättigheter (exempelvis copyright och varumärkesskydd oavsett om dessa är registrerade eller inte). Avtalet innebär inte att någon av dessa rättigheter överförs till Kund.

12. LAGVAL OCH DOMSRÄTT
12.1 Vid oenighet ska Parterna i första hand förhandla i god anda för att finna en lösning.
12.2 Tvister som uppstår i anledning av detta avtal ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm, språket för förfarandet ska vara svenska och svensk lag ska tillämpas på tvisten.

FÖRÄNDRINGAR AV DESSA VILLKOR

Denna policy är reviderad per den 25 mars 2025 (version 2025:1).